"Dido & Aeneas"

SUMMER OPERALAB 2024


Heb je wel eens gedroomd van deelname aan een heuse opera, compleet met koor, solisten en orkest? Zou je graag op de planken staan of wil je gewoon boeiende orkestervaring opdoen? Ben je gepassioneerd door oude muziek en heb je ervaring met zang of een muziekinstrument? 


Dan ben je bij ons aan het juiste adres!


Met onze Operalabs willen we onze deelnemers de ervaring bieden om te participeren aan een muziektheaterproductie. Hiervoor zijn we op zoek naar kandidaten zonder noodzakelijke professionele achtergrond, maar die wel enige ervaring hebben met klassieke muziek. 


Gedurende een intensieve week neem je deel aan de repetities van de opera Dido & Aeneas van Henry Purcell. Dit kan als solist, koorlid of orkestlid. Naast de repetities word je ook begeleid door een zang- en orkestcoach en bieden we allerlei randactiviteiten aan die dieper ingaan op stijl, context en geschiedenis van de opera zelf.

WIE ZOEKEN WE?


SOLISTEN: Dido / Aeneas / / Sorceress / Witches


KOOR: Sopraan / Tenor / Bas (volgende solo’s worden gekozen uit het koor: First Sailor / Spirit / Second Woman)


* Op dit moment zijn inschrijvingen voor alten/mezzo's bij het koor tijdelijk gepauzeerd om de balans te bewaren


INSTRUMENTALISTEN:

  • Strijkers: (barok)viool 1 & 2/ altviool / cello / bas
  • Blokfluiten: sopraan / alt / tenor / bas
  • Continuo: klavecinist / theorbe / barokgitaar / harp / (barok)fagot


* Er wordt gemusiceerd in barokstijl maar diapason = 440


** Zangers in het koor worden niet automatisch geacht omvan buiten te zingen

WAT BIEDEN WE AAN?


  • Groeps- en individuele lessen (zangers)
  • Muzikale coaching / ensemble
  • Educatieve week culminerend in een toonmoment
  • 1 vrijkaart voor de voorstelling op 11/8
  • Audio/video captatie ter herinnering
  • Gedrukte werkbrochure / partituur
  • Masterclasses (vrijblijvend)
  • Portretfoto door professionele fotograaf (vrijblijvend)
  • Maandag tot zondag is een lunch voorzien, alsook avondeten op zondag
  • Verzekering


TEVENS INBEGREPEN:

  • Ontmoetingen met professionals uit het veld
  • Mogelijkheid tot engagement in toekomstige projecten Part Of Productions
  • Onvergetelijke ervaring met gelijkgestemde muzikanten op een fijne locatie
  • ...

PRAKTISCH


WAAR ?

CC Muze

Marktplein 3

3550 Heusden-Zolder


WANNEER?

Maandag 05 augustus t/m zondag 11 augustus (toonmoment 11/08)


DEELNAMEPRIJS:

Instrumentalisten: €300

Koor: €300

Solisten: €400


MEER INFORMATIE:

info@part-of.be


* Deelnemers die van ver moeten komen, kunnen we helpen met het zoeken naar logies.
* * wie niet de hele periode aanwezig kan zijn, maar toch geïnteresseerd is, mag alsnog contact opnemen.

*** Kom je in aanmerking voor een kansentarief? Laat je zeker niet ontmoedigen en neem gerust contact op. Dan bekijken we wat we kunnen doen.

MUZIKALE LEIDING/ COACH 


Walewein Witten is klavecinist, pianist, dirigent en zangcoach, wonend en werkend in Berlijn en Hamburg. 


Walewein Witten studeerde klavecimbel en fortepiano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jacques Ogg, Ton Koopman en Stanley Hoogland. Gedurende deze jaren speelde hij veel kamermuziek en werkte intensief samen met verschillende zangers. Ook nam hij als klavecinist en repetitor deel aan diverse barokoperaprojekten onder leiding van Kenneth Montgomery alsook William Christie, onder andere Monteverdi’s  L’Incoronazione di Poppea en Charpentiers David et Jonathas. 


Van 2000 tot 2005 werkte Walewein als eerste klavecinist van het Utrechts Barok Consort onder  leiding van Jos van Veldhoven en voerde meerdere opera’s op, waaronder Leonardo Leo’s La Morte di Abele, Conti’s Don Chisciotte, en Purcell’s Dido en Aeneas. 


In 2005 besloot Walewein naar Duitsland te verhuizen om daar aan de opera te werken. In de jaren die volgden werkte hij in Düsseldorf, Kassel en Berlijn (Komische Oper) als Solorepetitor en later als Studienleiter/Kapellmeister. Zijn repertoire omvat ongeveer 80 opera’s, operettes en musicals uit alle stijlen van barok tot hedendaags. Als dirigent leidde hij vele producties in zomerfestivals, aan universiteiten en academie’s geleid oa aan de universiteit van Stavanger, de Universität der Künste Berlin en de universiteit Mozarteum in Salzburg. Zijn laatste productie dit jaar was Léhars Das Land des Lächelns aan de Neuköllner Oper Berlin. 


Walewein Witten speelt ook klavecimbel bij de Lauttencompagney, een van de barokorkesten gevestigd Berlijn, dat zich specialiseert in alternatieve programma’s en samenwerkingen met zowel barokspecialisten als ook moderne spelers en jazzmusici. Daarnaast heeft hij een privé-praktijk voor stem- en repertoirecoaching voor operazangers in Berlijn.

ARTISTIEK TEAM / COACH  VOICE - DRAMA


Sandro Rossi is een Vlaams-Italiaans acteur en operazanger. Na het leren van viool en piano behaalde hij in 2014 een diploma in Dramatische Studies aan het Herman Teirlinck Instituut. Hij trad op als muzikant met verschillende formaties, waaronder de folkgroep New Rising Sun, en werkte als acteur, regisseur en drama-leraar. Studies klassieke zang volgde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen bij sopraan Stephanie Friede en oa Guy de Mey (barok/oratoriumklas).


Zijn operadebuut als countertenor vond plaats in een historische heropvoering van J.C.Bach's Artaserse als Arbace in een productie olv Ewald Demeyere. Hij zong beide Witches in Purcell's Dido and Aeneas met Muziektheater Transparant/deSingel. Met het Trentino Music Festival voerde hij Ottone uit in Monteverdi's L'Incoronazione di Poppea, geregisseerd door Greg Eldridge. In een productie van David Gately bij Mezzano Romantica verscheen hij als Sorceress in Dido and Aeneas. In het Natalia Sats Theater in Moskou zong hij Teseo in Monteverdi's Arianna, gereconstrueerd door harpist Andrew Lawrence King. Hij keerde terug naar Moskou met ensemble Plexus Hertz met een barok-cantateprogramma. In 2020 zong hij Licida in Vivaldi's Olimpiade in het Teatro Olimpico te Vicenza, geregisseerd door Beppe Morassi. Bij het Festival Valle d'Itria verscheen hij als Nilski/Bossu in de opera Le Joueur van Prokofiev in een regie van David Pountney. In 2023 maakte hij zijn roldebuut als Orfeo in Gluck's Orfeo ed Euridice op de Petite Bande Academy olv Sigiswald Kuijken. Later dit jaar is hij te zien in een nieuwe productie van l’Orfeo met het orkest il Pomo d’Oro olv Francesco Corti op het Monteverdifestival in Cremona.

 

Hij won de 2e prijs op het Concorso San Colombano te Piacenza 2023 alsook op het barokconcours Caffarelli Bitonto en ontving een speciale prijs op de Vittorio Gentile Competition 2021. Tevens is hij alumnus van de Belcanto Academy Rodolfo Celletti in Martina Franca. Met Balance Arts Berlin zong hij Mère Jeanne in Dialogues des Carmélites. Hij heeft aan masterclasses deelgenomen van oa Sonia Prina, Sara Mingardo, Vivica Genaux, Deborah Voigt, Jennifer Larmore en Michael Schade. 

PRODUCTIE/STAGE MANAGER


Anna Mathioudaki geboren in Athene, Griekenland, is een veelzijdige artieste die met name gepassioneerd is over elk aspect van operaproductie. Ze studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen in 2021, waar ze klassieke zang studeerde. Verder ontving ze onderscheiding en de 1e prijs van de Koumpi Muziekschool (Athene). 


Sindsdien heeft ze diverse rollen en taken op zich genomen bij verschillende muziektheater-instellingen zoals Opera Zuid en de Dutch National Opera Academy; momenteel is zij verbonden aan de productieafdeling aan het conservatorium van Maastricht en woont ze in het Limburgse Lanaken. Anna houdt van uitdagingen en heeft een goed gevoel voor humor. Wanneer ze niet zingt, geniet ze ervan de wereld vast te leggen door de lens van haar camera als parttime fotograaf. We zijn erg blij dat Anna ons vervoegt om samen onze operaweek in goede banen te leiden. 

VOCAL COACH - MASTERCLASS (9/8)


Gary Jankowski's (bas) optredens worden gekenmerkt door een grote muzikale gevoeligheid, een sterke, heldere, honingzoete stem en indrukwekkende vertolkingen die hij bracht op een aantal internationale podia, in concertzalen en radio-uitzendingen.

Gary Jankowski, geboren in Seattle, had opdrachten als ensemble-lid in Neurenberg, Halle / Saale, Freiburg, Rostock en Schwerin en was te gast in onder andere Buenos Aires, Mexico Stad, Leipzig, Donostia / San Sebastian, Peralada, Bergen, Auckland, het Festival Internacional Cervantino, Dorset, Lübeck en Kiel. Hagen, Fafner, König Marke, Fiesco, Landgraf, Osmin, Il Commendatore en Ochs von Lerchenau zijn de belangrijkste rollen.

Gary Jankowski heeft samengewerkt met dirigenten als Kent Nagano, Philippe Jordan, Stefan Malzew, Mikhail Jurowski en Niksa Bareza, en met regisseurs als Valentina Carrasco, Fred Berndt, Arturo Gama, Anthony Pilavachi, Frank Hilbrich, Uwe Scholz en Axel Köhler.

Als concertzanger trad hij onder andere op met de Auckland Philharmonia, het Philharmonisches Orchester Freiburg, de Neubrandenburger Philharmonie, de Mecklenburgische Staatskapelle, de Chautauqua Symphony, Orchestra Seattle, het Bellingham Festival of Music en het Crue Consort.

Één van de hoogtepunten als recitalist was zijn samenwerking met pianist Gabriel Dobner in Schuberts Die Winterreise gepresenteerd op tal van locaties in de Verenigde Staten en Europa.

Hij geniet ook een aanzienlijke internationale reputatie als pedagoog. Naast zijn privé-studio’s in Berlijn en Antwerpen is hij een frequent docent aan de Summer Opera Tel Aviv. Hij werd uitgenodigd om masterclasses te geven en wedstrijden te jureren in Stockholm, Athene, Reykjavík, Dublin, Amsterdam en Batumi, Georgië.

Sinds september 2016 is hij hoofdvakdocent op de afdeling klassieke zang van het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen.

BASSO CONTINUO COACHING - MASTERCLASS (5/8)

 

Hannelore Devaere (barokharp) &

Phillippe Malpheyt (Theorbe/barokgitaar) 


Hannelore Devaere studeerde historische harp aan de Akademie für alte Musik, Bremen, bij Andrew Lawrence King, waarbij ze zich vooral op het renaissance en barokke repertorium van Spanje en Italië concentreerde. Naast haar muzikale activiteiten is Hannelore musicologe (KUL) en specialiseerde ze zich in iconografie en organologie, toegespitst op de 16e en 17e eeuw. In die hoedanigheid was ze ook verbonden aan het Instrumentenmuseum te Brussel. Ze geeft regelmatig lezingen en publiceerde artikels.

In 2010 richtte ze het ensemble Cuerdas op waarin ze zich toelegt op de combinatie van barok- en wereldmuziek. In 2015 zag het ensemble Les Belles Dames Sans Merci het licht (zang, gamba en barokharp).

Hannelore Devaere is harplerares en lerares muziek- en kunstgeschiedenis aan de academies van Tielt en Knokke. Daarnaast geeft ze diverse masterclasses historische harp in binnen- en buitenland waaronder het Koninklijk Conservatorium te Brussel, Antwerpen, Gent, Berlijn en Toulouse. Sinds vorig schooljaar is Hannelore tevens docent aan het conservatorium van Luik.

Naast talrijke CD opnames als continuobegeleidster met ensembles uit binnen- en buitenland zoals Zefiro Torna, Luthomania, Encantar, La Cetra d’Orfeo, Elyma, Hesperion XXI, MusicaAeterna, Oltremontano, B’Rock, Les Agrémens en Cappella Mediterranea, maakte ze ook solo-opnames op historische harp, zowel voor radio als op CD. Haar eerste solo-cd “The Fellowship” verscheen in juni 2008 en werd zeer lovend door de pers onthaald.


Na blues, folk en rock-jazz-experimenten studeert Philippe Malfeyt gitaar aan het KMC te Brussel, maar interesse in oude muziek doet hem resoluut voor de luit kiezen die hij als autodidact begint te studeren.

In 1983 behaalt hij een luitdiploma aan  'The Royal College of Music', London.

Sindsdien doceerde hij aan de conservatoria van Gent, Brussel en het Lemmensinstituut te Leuven. In 1989 sticht hij het vokaal-instrumentaal ensemble 'Romanesque' dat zich specialiseert in minder gekend werk uit de renaissance.  Hun Cd-opnamen met werk van Willaert, Ockeghem en Utendal werden door de internationale muziekpers unaniem geprezen. Maar ook in andere muziekgenres is Philippe te horen waarbij de luit uit zijn historisch isolement wordt gehaald.

In het luittrio 'Luthomania' worden drie muziekculturen (Marokko, Belgïe, China) met elkaar geconfronteerd in nieuwe composities en improvisaties.   Het trio 'Sheng' leunt eerder aan bij de Europese jazztraditie (met harmonica en percussie). PM toerde ook met  een multicultureel programma over de renaissancetheoloog Nicolaes Cleynaerts, met flamenco, Arabische, Sefardische en oude muziek van bij ons. PM concerteerde jaren met het Franse Millenarium, Il Fondamento, Currende, Graindelavoix etc..

 PM tekende voor de muziek in het programma ‘Exilio’ met het ensemble ‘La Rosa Enflorese’ en het strijkkwartet ‘Alfama’ en een nieuw programma ‘Canso’ waar hij oude troubadourteksten van nieuwe muziek voorzag.

PM verleende zijn medewerking aan een honderdtal Cd-opnamen voor o.a. Ricercar, Aulos, Erato, Opus 111, Vanguard, Pavane, Gailly Productions, Sony, Eufoda, Home Records, Music & Words etc...


BAROKVIOOL


An van Laetem studeerde aan het Lemmensinstituut, waar ze het diploma Laureaat Viool behaalde bij Bernadette Bracke.

Hierna ging ze zich specialiseren in barokviool aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Ryo Terakado Hiervan behaalde ze het diploma in 1993.

Het diploma Eerste Prijs Barokviool behaalde ze in 1995 bij Sigiswald Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar ze ook een Eerste Prijs Kamermuziek behaalde bij Herman Stinders.

Als leerkracht viool is ze vast verbonden aan Mago Antwerpen als leerkracht viool en samenspel.

Als uitvoerend muzikante bespeelt An een uitgebreid assortiment strijkinstrumenten. Ze werkte mee aan vele concerten en cd-opnames, van Middeleeuwse, Renaissance-, Barok-, Klassieke, folk-, tot hedendaagse muziek. Dit met o.a. Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel, Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht, La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken, Currende Consort o.l.v. Erik Van Nevel, Les Muffatti o.l.v. Peter Van Heyghen, B’Rock, Le Concert d’Anvers o.l.v. Bart Van Reyn, Per Flauto o.l.v. Bart Coen, Les Pantalons, Paul Rans Ensemble, Terra Nova o.l.v. Vlad Weverbergh e.a.


    ....  MEER OP KOMST !

Met dank aan: